Competenţele
Parlamentului European
Competenţele Parlamentului European au
crescut cu fiecare revizuire a Tratatelor. Dacă iniţial, tratatele
acordau Parlamentului doar un rol consultativ în procesul de adoptare a
legislaţiei, odată cu intrarea în vigoare a Tratatelor de la
Maastricht, Amsterdam şi Nisa, Parlamentul a devenit co-legislator
împreună cu Consiliul European. De asemenea el decide în privinţa
bugetului Uniunii şi exercită un control democratic asupra tuturor
instituţiilor europene.
Competenţa
legislativă
În procesul legislativ al Uniunii Europene
sunt implicate mai multe instituţii precum Comisia Europeană,
Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene. În timp ce Comisia
este singura instituţie cu drept de iniţiativă legislativă,
Parlamentul şi Consiliul adoptă actele comunitare, în baza procedurilor
legislative aplicabile (cooperarea, consultarea, avizul conform, codecizia).
Procedura ordinară de adoptare a
legislaţiei europene este codecizia, introdusă prin Tratatul de
Maastricht (1992) şi extinsă prin Tratatul de la Amsterdam (1999).
Această procedură acordă putere de decizie egală
Parlamentului European şi Consiliului, într-o gamă largă
de domenii (transport, mediu, protecţia consumatorilor). În prezent
două treimi din legile europene sunt adoptate în comun de cele două
instituţii.
O propunere legislativă, venită din
partea Comisiei Europene, poate fi analizată şi amendată
atât de Parlamentul European, cât şi de Consiliu, în două lecturi
succesive. Dacă, după cea de-a doua lectură nu se ajunge la un
acord, se creează un Comitet de Conciliere, format dintr-un număr
egal de membri ai celor două instituţii, care încearcă să
conceapă o formă comună a textului legislativ, ce va fi
trimisă Parlamentului şi Consiliului pentru o a treia lectură.
Textul este adoptat numai în cazul în care cele două instituţii
îşi dau acordul.
Procedurile legislative speciale
(consultarea, avizul conform şi cooperarea) se aplică doar în cazuri
specifice în care Parlamentul are doar rol consultativ. Asemenea domenii sunt:
politica fiscală, politica în domeniul concurenţei, politica agricolă
comună, majoritatea problemelor ce ţin de spaţiul de libertate,
securitate şi justiţie (regimul vizelor, politici în domeniul
imigrării). De asemenea, avizul conform al parlamentului este obligatoriu
pentru anumite decizii importante precum aprobarea participării la
acordurile internaţionale, aderarea noilor state membre, sistemul
electoral pentru alegerile europene. Procedura cooperării este foarte rar
întâlnită în procesul de adoptare a legislaţiei comunitare.
Parlamentul European are şi rol de iniţiativă
legislativă prin solicitarea Comisiei Europene să prezinte
Consiliului anumite propuneri legislative.
Prin intrarea în vigoare a
Tratatului de la Lisabona, procedura codeciziei va fi extinsă la mai multe
domenii, în care Parlamentul European nu a fost implicat până în prezent
sau în care a fost doar consultat: imigrarea legală, cooperarea
judiciară în materie penală (Eurojust, prevenirea
infracţiunilor, armonizarea legislaţiilor în domeniul penal, a
infracţiunilor şi sancţiunilor), cooperarea poliţienească
(Europol) şi alte câteva aspecte legate de politica comercială sau de
politica agricolă comună. În acest fel, Parlamentul European va
interveni în aproape toate domeniile legislative.
Competenţa
bugetară
Parlamentul European şi Consiliul decid
asupra bugetului Uniunii Europene. Procedura de examinare şi de adoptare a
planului de cheltuieli şi venituri durează din luna iunie până
la sfârşitul lunii decembrie, când se adoptă bugetul pentru anul
următor.
Cheltuielile UE sunt limitate prin tratate
şi printr-un acord multianual încheiat între membrii Parlamentului
European, ai Consiliului şi ai Comisiei Europene, care cuprinde
aşa-numitul „cadru financiar multianual”, ce acoperă planurile de
cheltuieli pentru o perioadă de şapte ani. În prezent funcţionează
cadrul multianual 2007 – 2013.
Veniturile la bugetul Uniunii provin din
patru surse principale: taxele vamale aplicate schimburilor comerciale cu
ţările terţe, o parte din baza taxei pe valoarea
adăugată (TVA) armonizate a fiecărui stat membru, resursa PNB,
calculată pe baza cotei părţi a fiecărui stat membru din
PNB-ul comunitar total şi impozitul agricol asupra produselor importate
din terţe state.
Procedura bugetară prevede două
lecturi succesive în care Consiliul şi Parlamentul analizează şi
amendează proiectul preliminar de buget înaintat de Comisia
Europeană. Consiliul are puterea decizională în ceea ce priveşte
chetuielile obligatorii (cheltuielile agricole, cheltuielile legate de
acordurile internaţionale), iar Parlamentul hotărăşte, în
colaborare cu Consiliul, în ceea priveşte cheltuielile neobligatorii
(fondurile structurale, energie, cercetare, mediu, educaţie şi
cultură). În cazul în care Parlamentul European consideră că
proiectul de buget modificat în a doua lectura nu este în concordanţă
cu nevoile Uniunii Europene, îl poate respinge şi procedura bugetară
se reia. Forma finală a bugetului este adoptată în momentul în care
Preşedintele Parlamentului European o semnează.
Comisia Europeană execută bugetul
pe propria sa răspundere.
La încheierea anului financiar precedent,
Parlamentul European, pe baza unui raport anual al Curţii de Conturi
privind execuţia bugetului, a unei recomandări din partea Consiliului
şi a evaluării comisiei sale de control bugetar, acordă Comisiei
Europene descărcarea de gestiune asupra execuţiei bugetului.
În Tratatul de la Lisabona
nu se mai face distincţia între cheltuielile obligatorii şi cele
neobligatorii. Ca urmare, în cazul ratificării Tratatului de către
toate statele membre, atât Parlamentul, cât şi Consiliul vor decide cu
privire la toate categoriile de cheltuieli bugetare.
Competenţa de control
Parlamentul European
exercită un control democratic asupra activităţilor europene:
- are un rol important în
procesul numirii Comisiei Europene: aprobă nominalizarea Consiliului UE
pentru funcţia de preşedinte al Comisiei, audiază
candidaţii pentru posturile de comisari, apoi acordă votul de
învestitură colegiului comisarilor;
- adresează
interpelări scrise sau orale atât Comisiei, cât şi Consiliului UE
şi angajează dezbateri în cazuri flagrante de încălcare a
drepturilor omului, a democraţiei şi a statului de drept, care duc,
de cele mai multe ori, la adoptarea unor rezoluţii; de asemenea, membrii
Comisiei şi Preşedintele Consiliului participă la sesiunile
plenare şi la dezbaterile importante din Parlament;
- pe durata întregului
său mandat Comisia Europeană este direct responsabilă, din punct
de vedere politic, Parlamentului European; ea prezintă periodic rapoarte
(Raportul anual referitor la funcţionarea comunităţilor,
Raportul anual privind implementarea bugetului);
- cu susţinerea
majorităţii deputaţilor europeni şi votul a două
treimi, Parlamentul poate sancţiona Comisia printr-o moţiune de
cezură, care, dacă este adoptată duce la demisia în bloc a
Comisiei Europene;
- Preşedintele
Consiliului UE prezintă, la începutul şi la sfârşitul
mandatului, programul său, respectiv raportul privind rezultatele
obţinute;
- Preşedintele
Parlamentului participă la reuniunile Consiliului european, în deschiderea
cărora prezintă punctele de vedere ale instituţiei pe care o
conduce privind temele de interes de pe agenda Consiliului;
- Parlamentul numeşte un
Ombudsman (Mediator European), care examinează petiţiile venite de la
cetăţenii UE privind remedierea unor probleme ce ţin de
activitatea unor instituţii europene şi încearcă să găsească
o modalitate amiabilă de soluţionare a lor; în fiecare an
Ombudsman-ul prezintă un raport privind rezultatele obţinute;
- poate stabili comisii de
anchetă care să investigheze cazurile de încălcare sau de
aplicare defectuoasă a dreptului european;
- Preşedintele,
vicepreşedintele şi membrii Comitetului Director al Băncii
Centrale Europene trebuie să primească aprobarea Parlamentului
European înainte de a fi numiţi de Consiliu; de asemenea, în sesiunea
plenară a Parlamentului, Preşedintele Bănii Centrale Europene
prezintă raportul anual privind activitatea instituţiei pe care o
conduce;
- Parlamentul poate sesiza
Curtea de Justiţie pentru solicitarea acţiunii în anulare a unui act
comunitar considerat ilegal şi pentru acţiunea în constatarea
abţinerii de a acţiona împotriva Comisiei sau Consiliului UE, în
cazul în care aceste4 instituţii nu şi-au îndeplinit
obligaţiile.